dinsdag 28 januari 2020

Eerst uit de luier dan van de borst





Wist je dat kinderen eerder zindelijk kunnen zijn dan van de borst of dat zij zindelijk kunnen zijn terwijl zij nog uit een flesje drinken? Ik heb het dan over kinderen jonger dan twee jaar. Je ziet het niet meer zo vaak toch is het goed mogelijk.

Mijn jongste vier kindjes waren ook al zindelijk terwijl zij nog bij mij borstvoeding dronken. Bovendien was het ontzettend leuk om te doen en het ging heel natuurlijk. Of je je kindje eerst uit de luiers wil en daarna van de borst of het flesje, dat is een eigen keuze. Wel is het handig om te weten hoe je dat kunt doen. Daarover gaat dit artikel en we beginnen bij het begin. Nog even een woord vooraf: in dit blog schrijf ik over borstvoeding, maar krijgt je kindje de fles dan kun je waar borstvoeding staat flesvoeding lezen.

Richt je het eerste jaar op de borstvoeding

Het eerste jaar richtte ik me volledig op het geven van borstvoeding. Bijna al mijn energie ging daar naar toe en daar heb ik nooit spijt van gekregen. Wat speciaal om te zien hoe je baby groeit op jouw melk, om nog maar niet te spreken van de blikken van je baby die je krijgt terwijl hij bij je drinkt. Uren hebben we samen gezeten, een tijd om nooit te vergeten. Waarschijnlijk herkenbaar voor de voedende lezers onder ons.

Als je zo voedt zul je merken dat je kind al snel één jaar is. We worden voor westerse begrippen lang voedsters….

Gebruik van het potje

Rond het eerste jaar beginnen de meeste kindjes met lopen. Het is ook de leeftijd dat kinderen meer wakker zijn en er tijd is om te spelen. Het zijn juist deze vaardigheden die ik heb gebruikt bij het zindelijk worden van mijn kindjes. Hoe?

Door mijn kinderen op het potje te zetten op de momenten dat de kans dat er wat in komt het grootst is. Bij ons was dat na het eten en drinken en na de slaapjes. De kunst is natuurlijk om je kindje op het potje te krijgen. Dat werkte het het beste wanneer ik of iemand bij mijn kindje bleef terwijl hij op het potje zat. We speelden samen wat of ik las een verhaaltje voor. Op deze manier leerden ze dat het potje een leuk moment was en al heel snel begrepen ze: het potje is een plekje waar je aandacht krijgt. De plasjes en poepjes volgden al snel.

Zo werden onze dagen naast de dagelijkse wandelingen, borstvoedingen en andere knusse momenten geleidelijk uitgebreid met het gebruik van het potje. Luiers werden zo overbodig.

Heb je zin om het te proberen?

Geduld en liefde

Natuurlijk lukt het je alleen wanneer je het doet met geduld en liefde. Maar volgens mij is dat het belangrijkste bij het aanleren van alles aan kinderen.

In dit artikel kun je meer lezen over hoe je een kindje kunt helpen zindelijk te worden.

Heb je vragen bij de borstvoeding of bij het zindelijk worden van je kind? Ik help je graag verder. Vaak is een gesprek voldoende om verder te kunnen.

N.B.

Nachtvoedingen en zindelijkheid

Deze vraag wordt me veel gesteld:

Mijn kindje komt ‘s nachts nog voor een slokje borstvoeding. Kan hij dan ‘s nachts zindelijk droog blijven?

Ja. Bij mij hielden ze hun plas gewoon op tot de volgende morgen. Ik heb ze ‘s nachts niet op het potje gezet.

Uitzondering: wanneer je kindje extreem veel drinkt op een nacht. Bijvoorbeeld als je overdag te weinig tijd hebt gehad om te voeden.


Klik hier


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De wereldgezondheidsorganisatie (WHO) en borstvoeding

Wanneer je begint met de borstvoeding weet je misschien nog niet hoe lang je door gaat met het geven van borstvoeding. Wel is het handig om...