vrijdag 26 februari 2016

Je houding tijdens het geven van borstvoeding



In dit blog lees je hoe jij en je baby letterlijk klaar kunnen zitten voor een borstvoeding.

Jouw houding.
We beginnen jou, de moeder. Het allerbelangrijkste is een houding te hebben waarbij jij jezelf goed voelt. Een borstvoeding kan al snel een half uur duren, dus zoek een houding die prettig is en je met gemak een half uur kan volhouden.
Voor sommigen vrouwen is dat zittend, voor anderen liggend. Zelf vond ik zittend voeden heel fijn, omdat je dan goed kunt zien hoe je baby bij je drinkt. Vaak zette ik wat kussens in mijn rug voor nog meer comfort. Tijdens de kraamtijd voedde ik zo veel mogelijk in bed.
Om er een echt rust moment van te maken, nam ik bij elke voeding ook wat te drinken: een kopje thee of koffie.
Op de afbeelding zie je hoe ik mijn kindje voed. De illustratie is een bewerkte foto van mij voor het boek.

De houding van je baby
Wanneer je zelf goed zit of ligt kun je je baby bij je in de armen nemen. Draai zijn buikje naar jouw lichaam toe en zorg ervoor dat zijn hoofdje voor de tepel ligt. Daarna breng je je baby rustig naar je borst toe.

Op de illustratie kun je goed zien dat het hoofdje ondersteund wordt in mijn elleboog en dat zijn buik naar mij toe ligt. Dat ligt erg fijn voor je baby.
Nu jij en je baby een goede houding hebben kun je je baby laten drinken.


Wil je meer lezen over hoe je op een ontspannen manier borstvoeding geeft, lees dan het boek Borstvoeding doe je zo.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De wereldgezondheidsorganisatie (WHO) en borstvoeding

Wanneer je begint met de borstvoeding weet je misschien nog niet hoe lang je door gaat met het geven van borstvoeding. Wel is het handig om...